Groep 5/6

Ik inspireer je graag!

Gastles Energiebesparing
Afvalvrije School
Groene Geveltuin
Moestuinieren
Betekenisvol onderwijs met DAS

Gastles Energiebesparing

In deze inspirerende gastles voor groep 5-8 komt er een energiecoach langs op school! De energiecoach gaat met de kinderen in gesprek over vragen als: Wat is energie? Waar kun je aan denken bij energie en energiebesparing? Hoe kun je met eenvoudige toepassingen snel energie besparen, zowel op school als thuis? Wat doet een energiecoach eigenlijk? De leerlingen gaan ook met elkaar in gesprek over mogelijke besparingstips. En wie wil, kan na afloop meteen aan de slag met radiatorfolie plakken in de school.

Deze gratis gastles is een samenwerking tussen Natuurcentrum Arnhem, de Energiebank en de gemeente. Interesse? Vraag de gastles snel aan via de NME-gids.

Afvalvrije School

Scholen willen duurzaamheid concreet en tastbaar maken en leerlingen bewustmaken van hun afvalgedrag. Hoewel gescheiden afvalinzameling dan voor de hand ligt blijkt het in de praktijk vaak nog niet te gebeuren door praktische bezwaren. Dankzij het project “Afvalvrije scholen” is afval scheiden voor scholen in Arnhem een stuk makkelijker geworden.

De school krijgt een draaiboek met tips en mogelijkheden rond het invoeren van afvalscheiding op school: van voorbeelden van geschikte prullenbakken in de klas tot bespreekpunten met schoonmakers ouders en conciërges.  

Het draaiboek is bedoeld om het een school eenvoudig te maken afvalscheiding in te voeren.  

Optioneel is een les in de bovenbouw van de school over het waarom van afvalscheiding in relatie tot herwinning grondstoffen, waarna kinderen van de bovenbouw de lagere klassen uitleg geven over het waarom van afvalscheiding.

De school:  

  • wordt ontzorgd bij het organiseren van de logistiek rond inzameling in de klas en aanbieden afvalinzamelaar 

De kinderen:  

  • kunnen afval in de klas op een juiste manier scheiden 
  • zien het belang van afvalscheiding in de school 

Groene Geveltuin

Arnhem Klimaatbestendig legt samen met leerlingen een geveltuin aan op het eigen schoolplein van maximaal 2 meter lang. Onder begeleiding gaan de kinderen tegels wippen, zand scheppen, aarde mengen en moes- en klimplantjes planten.

De kinderen:

  • leren waarom vergroenen belangrijk is.
  • ervaren dat spelen tussen het groen prettiger is.
  • ervaren hoe leuk het is om het schoolplein te vergroenen.
  • krijgen een presentje mee om het vergroenen thuis onder de aandacht te brengen.

Moestuinieren

Wat is er leuker én leerzamer dan je eigen worteltjes of radijsjes te zaaien, te oogsten en natuurlijk op te eten! Moestuinieren met je leerlingen is ervarend leren, begrijpen, samenwerken én plezier hebben. Met moestuinieren breng je allerlei schoolvakken in de praktijk. Kinderen berekenen de ruimte voor de plantvakken, leren over gewichten, metrieke stelsel, lezen recepten, maken een groeicurve van hun gewassen... In de moestuin leren kinderen bijvoorbeeld over aardrijkskunde (waar uit de wereld komen de gewassen vandaan), geschiedenis (hoe leefde men, a.d.h.v. een gevonden stenen pijpenkop) en leren ze samen te werken.

Gezonde voeding wordt met moestuinieren logisch en vanzelfsprekend. Verwonder je met de kinderen over verschillen tussen de zaden en hoe ze kiemen. Ontdek wat planten nodig hebben en hoe snel ze groeien. Ontdek de vele onmisbare bodemdiertjes en kringloop in de tuin. Onze adviseur groene schoolpleinen helpt je graag met de planning, lesmateriaal, zaai- en pootgoed, gewaskeuzes en de inrichting en financiering van de moestuin.

Geen of weinig ruimte bij school? Ook daar helpen we bij. Samen gaan we op zoek naar mogelijkheden buiten het schoolterrein, zodat jullie wél kunnen moestuinieren!

Betekenisvol onderwijs met DAS

Wat kunnen jullie betekenen ter ondersteuning van het thema Klimaat voor onze groepen 5 en 6? Deze vraag van Basisschool de Wijzer leidde tot een bijzondere samenwerking tussen de school, iXperium en Duurzame Arnhemse Scholen (DAS). Een mooi voorbeeld van hoe DAS scholen helpt vakken en vaardigheden te verbinden en versterken.

DAS-coach Anneloes introduceerde de gastles ‘Klimaatbestendige Stad’. Tijdens deze les ontdekten de leerlingen dat klimaatadaptatie betekent dat je actief oplossingen zoekt voor hittestress en wateroverlast. Daarna gingen ze aan de slag met de Lego-challenge van iXperium: met hun eigen voorgeprogrammeerde robot reden ze door hun zelfgebouwde klimaatbestendige stad, waarbij ze alle uitdagingen van klimaatbestendigheid meenamen.

Dit project laat zien hoe DAS scholen helpt om kinderen te verbinden met de echte wereld, lokale organisaties en het curriculum. Specialisten in de klas brengen de leerdoelen tot leven, terwijl de kinderen vaardigheden ontwikkelen als samenwerken, overleggen, creatief denken en discussiëren. Het resultaat? Betekenisvoller onderwijs.

Leerkracht Jitte van de Wijzer was bijzonder enthousiast:
"Deze samenwerking zorgde voor een verdiepende laag in het project en gaf de kinderen de kans om te leren van specialisten. Het maakte het onderwijs betekenisvoller en versterkte de koppeling met de echte wereld."

Wil jij weten wat DAS voor jouw school kan betekenen? Neem contact op met onze DAS-coach anneloes.louwerse@natuurcentrumarnhem.nl.

Wat is er nog meer?

Bekijk het aanbod binnen andere duurzaamheidsthema’s.